Praktijksituatie: Phatcamp productie training + Ambassador Program + Café Hardt Organisatie Nieuwjaarsfeest
Phatcamp Productie Training Kick-Off
Café Hardt Organisatie Nieuwjaarsfeest
Ervaring
Mijn doel voor dit schooljaar was om mijn luistervaardigheden te verbeteren door gewoonte 5 van Stephen Covey toe te passen: “Eerst begrijpen, dan begrepen worden.” Ik wilde dit doen door:
-
Een samenvatting van deze gewoonte te schrijven (500+ woorden)
-
De inzichten toe te passen in ten minste drie praktijksituaties
-
Hierop te reflecteren
Ik heb dit doel afgerond met reflectie op vier relevante praktijksituaties:
-
De productietraining van Phatcamp, waar ik leiding nam in een team
-
Het Ambassador Program, met uitdagingen in groepsdynamiek
-
Een groepsproject tijdens Productie & Logistiek, waarin een teamlid zich terugtrok
-
De organisatie van een oud & nieuw-feest in samenwerking met Café Hardt
Terugblik
In de productietraining koos ik ervoor om mijn teamleden eerst actief te beluisteren voordat ik instructies gaf. Hierdoor ontstond ruimte voor inbreng en voelde het team zich meer betrokken.
Tijdens het Ambassador Program ervaarde ik weerstand in de samenwerking. In plaats van mijn oordeel te uiten, luisterde ik eerst naar mijn teamgenoten. Daardoor kon ik beter afstemmen en taken effectiever verdelen.
In het groepsproject Productie & Logistiek merkte ik dat een teamgenoot weinig initiatief toonde. Ik sprak hem aan op een open, respectvolle manier en gaf hem ruimte om zijn kant van het verhaal te delen. Het gesprek verliep goed en daarna zette hij zich beter in.
Tijdens het oud & nieuw-feest kwam empathisch luisteren van pas toen er onduidelijkheid ontstond bij de entree. In plaats van direct te corrigeren, bleef ik rustig, vroeg door, en overlegde met de eigenaar. De gast voelde zich gehoord en de situatie werd zonder spanning opgelost.
Bewustwording
Deze situaties bevestigden wat Covey beschrijft: luisteren gaat niet alleen over stil zijn, maar over oprechte aandacht. Ik leerde dat empathisch luisteren vraagt om een open houding, vertragen, doorvragen en samenvatten. Mijn natuurlijke neiging om direct te reageren of op te lossen werkte soms juist tegen. Wanneer ik echt luisterde zonder oordeel, ontstond er vertrouwen en samenwerking.
Alternatieven
Ik zie nu waar ik nog kan groeien. In toekomstige situaties wil ik:
-
Vaker pauzes laten vallen om de ander de ruimte te geven
-
Gehoorde informatie samenvatten (inhoud en gevoel), zoals Covey beschrijft in de vierde fase van empathisch luisteren
-
Vooraf situaties identificeren waarin ik de neiging heb om te oordelen, zodat ik bewust kan schakelen naar luisteren
-
Na elk evenement kort reflecteren en reflecteren wat goed ging en waar verbetering mogelijk is
Voornemen
Mijn doel is behaald: ik heb Covey’s gewoonte 5 theoretisch verdiept en praktisch toegepast in meerdere situaties. Door gericht te oefenen met empathisch luisteren in verschillende situaties heb ik mijn luistervaardigheden merkbaar verbetert.
In mijn verdere ontwikkeling blijf ik deze gewoonte toepassen. Vooral in leiderschap, samenwerking en conflictsituaties. Door actief te blijven reflecteren, bewust stil te zijn, en oprechte interesse te tonen, vergroot ik mijn effectiviteit als teamlid en als (toekomstig) leider in de evenementenwereld.
Reactie plaatsen
Reacties